LEPAK JAP AND TENANGKAN MINDA

Saturday, June 4, 2011

Terima Kasih Ya ALLAH.....

Dan Dia telah memberikan kepadamu [keperluanmu] dari segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari [nikmat Allah].
(QS: Ibrahim, 14:34)

"Ya Allah ampuni hambaMu ini ya Allah seandainya tidak aku sedari, aku mengingkari nikmatMu ya Allah."
Demi
matahari dan cahayanya di pagi hari,
dan bulan apabila mengiringinya,

dan siang apabila menampakkannya,
dan malam apabila menutupinya

...
dan langit serta pembinaannya,
dan bumi serta penghamparannya,
dan jiwa serta penyempurnaannya,

Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu kefasikan dan ketakwaan.

Melakukan sesuatu "kerana Allah" itu jangan sekadar di bibir & direka2 di fikiran. Namun jangan pula kerana rasa "kerana Allah" tiada dalam hati, kita tidak melakukan kebaikan. Lakukan sahaja tetapi jangan lupa memohon pada Allah. "Ya Allah, aku mohon keampunan dariMu ya Allah. Hati aku ini tidak mampu melakukan keranaMu ya Allah walapun aku tahu. Ya Allah luruskan hatiku untuk melakukan kerja ini keranaMu ya Allah".
Buat baik tak perlu tunggu hati itu ikhlas. Lakukan sahaja krn ikhlas itu tidak semestinya di awal. Ketika kita melakukan, kita benar2 RASA keadaan berbuat baik itu. Ketika inilah kita berasa senang hati & menjadikan kita sangat rela, rela yang benar2 dari hati untuk melakukan kebaikan. Malahan lebih bersemangat.
dan manusia pun tidak mampu buat-buat ikhlas kerana ikhlas yang benar adalah ikhlas yang dikurniakan Allah. Yang utama.. lakukan sahaja kebaikan kerana sememangnya Allah memerintahkan untuk kita buat baik samada dalam keadaan ringan atau berat.

Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdo’a kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia [kembali] melalui [jalannya yang sesat], seolah-olah dia tidak pernah berdo’a kepada Kami untuk [menghilangkan] bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.

Allahurabbi... ayat ini sentiasa terkena pada diriku ya Allah. Aku mohon atas rahmatMu ya Allah, agar Engkau mengampuni hambaMu ini ya Allah. Aku mohon agar diriku ini terus disedarkan kepadaMu dalam apa jua hal, setiap masa dan di mana saja aku berada ya Allah semoga aku menjadi hambaMu yang bersyukur ya Allah. Terima kasih ya Allah terima kasih.

0 comments: