LEPAK JAP AND TENANGKAN MINDA

Wednesday, June 22, 2011

Utamakan Allah atau Masalah?


Mengapa masalah belum juga selesai walaupun sudah benar-benar memohon pada Allah SWT?

Persoalannya mudah.
Apakah kita mengUTAMAKAN ALLAH SWT
atau kita mengutamakan masalah kita?

Bagaimana mengutamakan Allah?

Mari kita lihat dalam seluruh hidup kita ini. Kita selalu tidak menyedari Allah SWT sepanjang waktu ketika jiwa kita tenang dan bahagia. Kita bukanlah orang yang jahat. Kita solat 5 kali sehari. Cukup 5 waktu. Kita tidak melakukan zina. Tidak melakukan kejahatan yang lain.

Namun kita ini tetap lalai dalam menyedari Allah dalam banyak hal. Di dalam berpakaian kita. Di dalam hal sosial kita. Di dalam hal melakukan ibadah sehari-hari kita.

Ketika kita senang, kita tidak pedulikan Allah. Jarang kita meminta izin pada Allah dalam melakukan sesuatu. Bagi kita itu remeh dan perlukah ingin meminta izin daripada Allah di dalam melakukan apa jua hal.

Sebenarnya caranya mudah, cukup dengan membaca Bissmillahhirrahmanirrahim sebelum melakukan kerja. Maka kerja kita menjadi sebuah ibadah atas nama Allah SWT. Inilah tujuan kita dijadikan. Menjadi wakil Allah SWT di dalam memakmurkan alam ini.

Selalulah berterima kasih kepada Allah dalam apa jua hal. Tidak semestinya ketika mendapat sesuatu sahaja.

Lihatlah, sejauh mana kita cuba sedaya upaya mengikut kehendak Allah SWT.

Semua panduan hidup jelas ada di dalam Al-Quran dan Sunnah. Kita mungkin tidak mampu melakukan semuanya namun yang WAJIB tetap wajib dan yang HARAM tetap haram dan berdosa.

Sekarang ini ketika jiwa kita sempit kerana ada masalah, kita datang ke Allah. Apakah kita tidak malu pada Allah SWT?

Bagaimana ketika kita tidak mahu mendengar cakap ibu ayah kita, kita lawan perintah ibu ayah kita, kita lawan cakap ibu ayah kita, namun ketika kita memerlukan sesuatu daripada ibu ayah kita, kita datang dan memohon kepada mereka. Apakah kita tidak malu?

Namun ibu ayah tetap sayangkan anaknya. Walaupun degil, ketika anak datang kembali, mereka akan berikan kepada anak itu keperluan anak mereka. Biarlah anak itu melawan, mereka tetap anak yang dikasihi.

Kawan-kawan semua,

Allah SWT tetap menyayangi kita. Biarlah kita tidak mahu mengikut perintahNya, namun kita tidak akan dibiarkan melakukan hal yang serupa berterusan iaitu lupakanNya.

Allah SWT mengajar kita agar memahami ketika kita senang, kita lupakanNya dan ketika kita susah, kita datang kepadaNya... kita diajar agar untuk memiliki sesuatu, kita perlu datang benar-benar kepadaNya sehingga kita MENGUTAMAKANNYA lebih daripada yang lain termasuk masalah kita itu.

Inilah pengajaran Allah SWT kepada kita.

Utamakan Allah bermakna ikutlah perintah Allah sebenar2nya dalam seluruh hidup kita ini.

Lalu ketika kita ada masalah, kita tetap utamakan Allah lebih daripada apa pun jua termasuk masalah kita. Pasti kita akan terus menerima dan tidak lagi mengaturkan jalan penyelesaian sendiri dengan memohon agar diselesaikan tetapi permohonan kita adalah mohon diajarkan, dituntun dan diperkuatkan diri kita agar lebih mengutamakan Allah lebih daripada masalah kita sendiri.

Jika Allah ingin teruskan adakan masalah kita itu, kita tetap sabar menerima dan menempuhnya. Jika diselesaikan, itulah yang kita harapkan.

Ingatlah... Islam itu bukan diikuti dengan memilih yang mana kita suka tetapi seluruhnya kita perlu ikut Allah SWT kerana sememangnya kita memerlukan Allah SWT... Tuhan kita YANG BERKUASA, YANG MENGETAHUI segala-galanya kerana DIA YANG MENCIPTAKAN SEMUANYA TERMASUK DIRI KITA SENDIRI.

Utamakan Allah SWT di dalam apa jua hal. Barulah benar ia menjadi sebuah ibadah kepadaNya.

0 comments: